Når hverdagen vår splittes av smittefare, hjemmekontor og sosial distansering, må noen sørge for trygg transport. Og det på en litt annen måte enn før.
TrønderTaxi kjører taxi som normalt, med ekstra fokus på smittetrygghet. Når koronarestriksjonene satte bremser på ordinær taxitrafikk, åpnet det for å tilby mer av den transporten både privatpersoner og næringslivet trenger akkurat nå – henting og levering av varer.
– I den situasjonen vi plutselig havnet i, ble det mindre etterspørsel etter den vanlige kjøringen av folk. Da er det viktig at vi er på ballen, tilpasser oss og ser etter nye muligheter for sjåførene og kundene våre, sier Bjarne Aas Farbu, markedssjef i TrønderTaxi.
En gryterett til bestefar
– Nå som livet ble litt annerledes, trenger folk godt brød, puslespill, bordtennisbord, strikkegarn og alt annet som får hjemmehverdagen til å gå rundt. Mange har også en bestemor eller bestefar som trenger en gryterett eller spennende bøker akkurat nå, sier Didrik Morits Hallstrøm og Arne Morten Rolseth, kreativt team hos HK. – Alt dette kan TrønderTaxi hente og levere for deg, og det har vi hjulpet selskapet med å fortelle om.
I løpet av noen hektiske omstillingsuker gjorde TrønderTaxi avtaler med flere kjøpesenter og butikker om hjemlevering av varer. Et tilbud som benyttes hyppig i disse dager. Kampanjen ble utformet med tydelige og sjarmerende budskap for de kanalene som treffer folk hjemme – sosiale medier og digitale annonser.
Givende samarbeid
– Vi ser en tydelig trend i at folk sitter mer på nett i denne tiden og da blir det viktig for en aktør som TrønderTaxi å kommunisere med kundene sine i digitale flater. Næringslivet blir nå «tvunget» til å digitalisere seg ytterligere og løsningen med hjemlevering er et tilbud som trolig vil være attraktivt også etter denne unntakstilstanden. Det er veldig givende å samarbeide med bedrifter som TrønderTaxi som handler raskt og samtidig tenker langsiktig, sier Lena Haarberg, rådgiver i HK Link.
– For oss er det både gøy og motiverende å bistå TrønderTaxi med et så viktig tiltak. Innad i HK-alliansen har vi et tett samarbeid på tvers av disiplinene som gjør kjappe kampanjer mulig også i disse tider, sier David Kollsete, digital konsulent i HK reklamebyrå.
Se mulighetene og tilpass
Her er tre raske tips til andre aktører som lurer på hvordan de kan snu utfordringer til muligheter i disse tider.
• Se på målgruppene dine
Hva betyr du for dem? Kan du levere på områder som kan hjelpe i den situasjonen vi står overfor i dag?
• Tilpass budskapet
Se på kampanjer du har gående og vurdér om budskapet er tilpasset situasjonen og målgruppene. Kan innholdet i annonsene gjøres mer relevant?
• Gi inspirasjon og verdi – se muligheter
Når dagene blir lange, er det fint å dele av godt innhold. Du kan hjelpe kundene dine – både gamle og nye – med gode råd, tips og inspirasjon som de kan dra nytte av.
Kilde: https://www.hklink.no/kunnskapssenter/slik+takler+du+en+krise+med+riktig+markedsforing.html