Hvordan senker man terskelen for å ta kontakt med banken når man er ung, usikker og føler seg fullstendig lost i begreper som egenkapital og eierandel?
Utfordringen
Frykten for å spørre
Boligmarkedet kan virke uoverkommelig, spesielt for unge førstegangskjøpere. Mange vegrer seg for å ta kontakt med banken i frykt for å stille "dumme" spørsmål – og føler de burde vite mer enn de gjør. Det skaper usikkerhet, og en høy terskel for å søke hjelp. Se mer av innholdet i kampanjen her:
Løsningen
Tar unge på alvor
Sammen med SpareBank 1 SMN utviklet vi kampanjen Mitt første hjem, som bryter med tradisjonelt bankspråk. Med budskapet «Spør oss om boliglån – uansett hva du lurer på» inviterer banken unge inn i samtalen – uten pekefinger, tallkaos eller vanskelige begreper.
Kampanjen bryter bevisst med tradisjonelt bankspråk. Der andre snakker i rentepunkter og prosent, går SpareBank 1 SMN motsatt vei: Med lavterskel formidling, et glimt i øyet – og ekte rådgivere i front. Filmene, produsert i samarbeid med regissør Mattis O. Goksøyr hos Willy Nikkers, løfter frem virkelige spørsmål fra unge mennesker. Trygt fasilitert av Goksøyr, som briljerte som «bankrådgiver» bak kamera.
Resultat
En bank som føles ekte
Kampanjen har truffet målgruppen bredt gjennom kinoreklame, SOME-kanaler og lokale medier – og bidratt til å bygge tillit der den trengs som mest. Under Mitt første hjem tilbyr banken også skreddersydde produkter: lavere renter, grønne lån og fordeler for LO-medlemmer.
Men viktigst av alt: En trygg inngang for unge på vei inn i boligmarkedet.
– Før du kan kjøpe din første bolig, må du stille en hel del spørsmål, mener SMN. Og akkurat det gjør denne kampanjen.
For SpareBank 1 SMN handler det om å møte målgruppen der de er – med forståelse, lavterskel kommunikasjon og ta alle spørsmål på alvor. Vi i HK Reklamebyrå fikk gleden av å oversette det til kommunikasjon, og tok med oss Willy Nikkers til å lage filmene.