Med hjelp fra New Zealand og bittesmå kameraer utviklet HK reklamebyrå nytt kommunikasjonskonsept for Trondheim Kammermusikkfestival i 2024.
Enda en gang fikk HK reklamebyrå komponere kommunikasjonskonsept for landets sprekeste kammermusikkfestival – Kamfest i Trondheim. Denne gangen inviterer konseptet til den siden av klassisk musikk som du aldri ser – innsiden. Velkommen til musikkens indre organer, hvor hver krumning, hver streng og hver orgelpipe er et landskap i seg selv.
Årets festivalkonsept er Kom Nærmere, og for å komme så nær som mulig har vi samarbeidet med den newzealandske musikeren og fotografen Charles Brooks. Med bittesmå kameraer bygd for medisinsk bruk i hals og rumper, fotografer han instrumenter på innsiden. Bildene tar oss med inn i de "hemmelige" indre strukturene til instrumenter som cello, klaver og kirkeorgel.
– Vi ønsket å lage noe som virkelig satte fokus på nærheten, sier Thomas Juul, art director i HK reklamebyrå. – Kammermusikk er en intim publikumsopplevelse, og det er spennende å fortelle om denne nærkontakten gjennom instrumentene selv. Det blir nesten som å gløtte inn i instrumentenes sjel.
Kom nærmere
Det er ikke bare bildene som leder publikum tettere på musikken, men også kampanjeløftet ‘Kom nærmere’ – en invitasjon til å oppdage og dele nærheten som kammermusikk byr på.
– Kammermusikk handler om samspill og nærhet. I årets konsept inviterer vi folk til å oppdage mer av dette. En påminnelse om at de store opplevelsene ofte finnes i små og nære øyeblikk, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter og kreatør i HK.
På Kamfest-teamet har de med seg Grethe Moe, datagrafiker, Mari Fosbæk Eriksen, prosjektleder og Dag Berg, konsulent. Ansvarlige hos kunden er festivalsjef Sigmund Tvete Vik, Kristin Reigstad og Thekla Nyberg.
– Denne gangen kom svaret til oss i form av enestående fotografi. Gjennom tett samarbeid med vår musikalske fotograf i New Zealand fikk vi tilgang til denne unike måten å se musikk på, sier Juul.
Jubileum og nytt konsept i 2025
HK reklamebyrå har utviklet kommunikasjon for Trondheim kammermusikkfestival siden 2004. I 2025 år feirer den anerkjente og populære festivalen 30-årsjubileum. Kamfest-teamet hos HK Reklamebyrå gleder seg til å komme i gang med jubileumskonseptet.