Hvordan blir du verdensledende på dyrevelferd? Når Norsk Kylling ønsket å synliggjøre merkevaren sin, ble svaret en lun bonde, et nysgjerrig onkelbarn og kyllinger som vokser opp under verdens beste forhold.
Kylling får en stadig større plass på norske matbord, men bransjen har ikke vært uten kritikk. Norsk Kylling har gått i front for å heve standarden, og i den nye merkevarekampanjen forteller vi hvordan selskapet setter dyrevelferd først: Kyllingene får mer plass, har rikelig med lys og vokser saktere.
– Det har vært skikkelig fint å få jobbe ut den gode grunnidéen til ferdig kampanje. De jordnære historiene kler Norsk Kylling, og sammen med de flinke folka i Tangrystan tror jeg vi har skapt noe som kan bli et sjarmerende merkevareunivers, sier Didrik Morits Hallstrøm, art director og kreatør i HK reklamebyrå.
Oppvekst i verdensklasse
Norsk Kyllings satsing på dyrevelferd har høstet anerkjennelse både her hjemme og ute i verden. Men hvordan fortelle om dette på en måte som når hjem til folk flest?
– For oss handlet om å finne den emosjonelle kjernen i merkevaren Norsk Kylling. Den var egentlig ikke så vanskelig å finne: Stolte, dyktige kyllingbønder som hver dag gjør en enestående jobb for at dyrene skal ha det bra. Derfor oversatte vi dyrevelferd i verdensklasse til oppvekst i verdensklasse, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter og kreatør hos HK Reklamebyrå.
– Vi er stolte over å dele historien om hvordan vi jobber for at dyrene skal ha det best mulig. Jesper og Ola har blitt våre superstjerner – to sjarmbomber som gjør det lett å formidle et viktig budskap, sier Belinda Renå Reitan, leder for markedsføring og produktutvikling hos Norsk Kylling.
Trøndersk glimt i øyet
I kampanjen møter vi Jesper, en nysgjerrig bygutt på besøk hos onkel og kyllingbonde Ola. Jespers mange spørsmål får ærlige svar fra Ola, som på ekte trøndersk vis kombinerer jordnærhet med glimt i øyet. Filmene er filmet på location hos Norsk Kylling i Sparbu og Inderøy, og produsert av regissørduoen Ida & Andreas hos Tangrystan.
– En god idé er én ting, men å fortelle historien med riktig tone og varme er det som løfter kampanjen. Her har Tangrystan gjort en formidabel jobb med regi og casting, sier Hallstrøm.