Visste du at AtB kjører over 50 millioner kollektivreiser i Trøndelag i året? At de leverer over 4000 avganger hver dag i Trondheim? Og nesten to millioner avganger i Trøndelag i løpet av et år? AtB er vårt trønderske bindevev.
Utfordringen
I takt med endringer i AtBs samfunnsoppdrag fikk HK reklamebyrå oppdraget med å fornye og tydeliggjøre merkevaren AtB, slik at den rommer alt fra bysykkel og bildeling til tradisjonell busstransport.
Løsningen
Svaret ble kampanjen og posisjonsuttrykket Vi skal samme vei.
Et uttrykk som omfavner hele Trøndelag og vårt felles ansvar for å reise grønnere og mer bærekraftig. Det handler om mer moderne og miljøvennlige busser og båter, om digitale løsninger som gjør det enklere å velge kollektivt og om bedre transportinfrastruktur og bærekraftige transportløsninger.
Første uttak i merkevarekampanjen fra HK reklamebyrå var å levendegjøre og fortelle om de mange positive resultatene som AtB skaper. Det gjorde vi ved å reise ut i Trøndelag og forvandle de gode tallene til reiser gjennom AtBs egen hverdag.
Resultat
En tydelig, sympatisk og samlende forenkling av samfunnsoppdraget.
Som bidrar til å fortelle historien om en merkevare i riktig retning. Som AtB selv sier. Vi har sett en rekordøkning i antall reiser, med over 51 millioner påstigninger totalt i Trøndelag, og vi har også tatt store skritt mot å redusere klimaavtrykket vårt. Ved å gjøre transporttilbudet mer tilgjengelig, har vi oppnådd anerkjennelse og vunnet pris for vår innsats i Trøndelag.
Bakgrunn
Å være trøndersk bindevev – selve nettverket som knytter oss sammen – er et stort ansvar. Et ansvar som krever bred og langsiktig tillit til merkevaren AtB. Derfor arbeider selskapet målbevisst for å sikre at innbyggerne i Trøndelag knytter positive og robuste assosiasjoner til AtB.
Og tilliten er god. Alle målinger viser at AtB nyter svært høy kundetilfredshet. Men morgendagens mobilitet er noe annet enn gårsdagens kollektivtransport.
I takt med endringer i AtBs samfunnsoppdrag fikk HK reklamebyrå oppdraget med å fornye og tydeliggjøre merkevaren AtB, slik at den rommer alt fra bysykkel og bildeling til tradisjonell busstransport.
Svaret ble kampanjen og posisjonsuttrykket Vi skal samme vei.
Et uttrykk som omfavner hele Trøndelag og vårt felles ansvar for å reise grønnere og mer bærekraftig. Det handler om mer moderne og miljøvennlige busser og båter, om digitale løsninger som gjør det enklere å velge kollektivt og om bedre transportinfrastruktur og bærekraftige transportløsninger.
Første uttak i merkevarekampanjen fra HK reklamebyrå var å levendegjøre og fortelle om de mange positive resultatene som AtB skaper. Det gjorde vi ved å reise ut i Trøndelag og forvandle de gode tallene til reiser gjennom AtBs egen hverdag.
En hverdag som rommer millioner av reiser. Og som til syvende og sist handler om deg og meg. Om å forbedre livskvaliteten for oss som bor i Trøndelag, og samtidig ta hensyn til miljøet og fremtiden.
En stor takk til Parabel, Inbovi og Terje Trobe for fantastisk samarbeid med film, foto og 3D-visualisering av konseptet. Dere er uvurderlige.
Du kan lese mer om merkevaren AtB her:
https://aarsrapport2023.dittatb.no/hverdagens-viktigste-puslespill