Vi fikk oppdraget med å lage kampanjefilm og kjernehistorie for Explore Trøndelags satsing på kystturisme. Sammen med HK Link og Terje Trobe dro vi til Hitra for å møte fire representanter for den nye fiskarbonden. 

Du merker det så snart du er ute av tunnelen fra Hemnskjela til Jøsnøya. Naturen senker skuldrene. Svingene blir slakere og armslaget blir større. Det er som Hitra åpner armene og sier pust ut.

Dette er kystbondens rike. Grenselandet mellom vann og land der havet møter dyrka mark, dyr som beiter, hardt arbeid og frodige hager. Den gamle kystbonden skapte et livsgrunnlag for seg og sine gjennom å stå på flere bein gjennom årstidene – fiske, landbruk, fangst, håndverk og hagebruk. I dag er det nye kystbønder som skaper liv på Hitra og fyller øyriket med kreativitet og opplevelser.

Et enkelt liv i harmoni 
– For meg handler kystbonden om å finne et enkelt liv som ikke tærer på ressursene, men som henger sammen med det landskapet jeg lever i, sier Elisa Helgebostad ved Helgebostad Hagebruk.

– Livet her ute, naturkreftene, enten det er lyset, lufta eller luktene. Alt vi sanser, det påvirker menneskene og følelsene våre, og setter oss i stemning, sier Bjarne Johan Faxvaag, kremmer og opplevelsesgründer på Kvenvær som du møter i kampanjefilmen og kjernehistorien.

Du kan lese hele kjernehistorien her.

Bak produksjonen står Terje Trobe (film og foto), Arne Morten Rolseth (tekst og regi) i HK reklamebyrå og Roar Knudsen (digital rådgiver og prosjektleder) hos HK Link. Oppdragsgiver hos Explore Trøndelag er Anette Solli.

To trønderske perler
– Et historiefortellingsoppdrag som ga oss muligheten til å møte noen virkelig flotte mennesker, steder og opplevelser. Kvenvær og Helgebostad er to trønderske perler som fortjener at enda flere oppdager alt de har å by på, sier Rolseth.

– Et skikkelig bra samarbeid som viser hvor sterk kommunikasjonen kan bli når du ikke prøver å si litt om alt, men går i dybden på noe som virkelig er bra, sier Knudsen.

Nye kystbønder har overtatt for de gamle. Hverdagen og vilkårene er annerledes, men den indre drivkraften er den samme – ønsket om å skape gode liv ved havet.

– Folket og kystsamfunnet er ekte og ukomplisert. Du kommer lett inn på folk her. Rause, åpne folk som byr på seg selv, sier Faxvaag.