Hvordan få den flotte musikken ut til folk som ikke går på kammermusikkfestival? Vår idé var å utstyre festivalen med egen lyttebil.
Utfordringen
Selv om Trondheim kammermusikkfestival er en av Norges mest anerkjente kvalitetsfestivaler, er det fortsatt mange som ikke kjenner eller bruker festivalen. Hvordan nå ut til disse med den flotte musikken som festivalen byr på?
Løsningen
For å gjøre musikken tilgjengelig for enda flere, foreslo vi at festivalen ikke burde ha egen flyttebil, men lyttebil. Et konsertlokale på hjul som flyttet festivalen ut på gata og fikk nye publikummere til å lytte.
Resultat
Lyttebilen ble en stor suksess. Ikke bare eksponerte den festivalen for mange nye festivalvenner, men genererte også positiv omtale i riks- og lokalmedia. I tillegg er en lyttebil en logisk konsekvens av festivalens motto – Listen with care.
– Vi ønsker å overraske folk, få de til å sette seg ned og lytte, ikke bare løpe kjapt forbi. Vi vil invitere på intimkonserter i lasterommet, eller vi kan slå ut langsidene og bruke bilen som scene, sa festivalsjef Sigmund Tvete Vik om lyttebilen.
Klikk HER for å se reportasjen som NRK gjorde om lyttebilen.
Under kan du se kammermusikkfestivalens egen reportasje fra lyttebilens reiser.