Høsten 2024 ble Direktoratet for Mineralforvaltning med Bergmesteren på Svalbard og HK reklamebyrå samarbeidspartnere på kommunikasjonstjenester. En steinbra utfordring som vi gleder oss til å jobbe videre med.
– Vi ble skikkelig glade når vi landet Dirmin som kunde. Mineralressursene i Norge er jo en spennende materie å jobbe med. Som det står i noen av løsningene vi allerede har laget – framtiden er ikke foran oss, den er under oss, sier Ingrid Moen, prosjektleder i HK reklamebyrå.
Dirmin har ansvar for forvaltning og tilsyn med Norges mineralforekomster, de behandler søknader om utvinningsrettigheter og fører tilsyn med mineralvirksomhetene for å sikre ansvarlig og bærekraftig utvinning.
Ettertraktede ressurser
Alle som holder et lite øye med nyhetsbildet vet at mineraler er ettertraktede ressurser. I Norge sitter vi på verdifulle mineralforekomster som er nøkkelkomponenter i en rekke produkter og teknologier.
Mineraler inngår i metaller til kjøretøy, maskiner og elektronikk, samt sjeldne jordarter til batterier, solceller og vindmøller. De er også nødvendige for produksjon av glass, keramikk, gjødsel og medisiner. Uten mineraler ville vi ikke hatt mobiltelefoner, datamaskiner, elektriske kjøretøy eller infrastruktur som veier og broer.
– Jeg er over snittet glad i steiner sjøl, bruker helgene på å rote rundt i elver og bekkefar etter spesielle typer og former. Å få jobbe med Dirmin og mineraler er derfor interessant på flere måter, sier Didrik Morits Hallstrøm, art director i HK Reklamebyrå.
Kampanjemateriell og rekruttering
HK har bidratt med materiell til den nasjonale lanseringen av Mineralkompasset, et nytt digitalt analyseverktøy fra direktoratet. I vinter har vi utviklet rekrutteringskampanje for Dirmin i tett samarbeid med kunden og fotograf Marius Rua.
– For oss var det selvsagt at mineralene skulle ha hovedrollen. Da vi fikk se mineralsamlingen i lokalene til direktoratet, ble vi bokstavelig tatt bergtatt. Dette er fascinerende objekter som fortjener å stå fremst når Dirmin viser seg fram, sier Arne Morten Rolseth, kreatør i HK reklamebyrå.
Og det er akkurat det de gjør i rekrutteringsmateriellet som direktoratet skal benytte framover til å lokke flere kloke hoder til å forvalte Norges mineralressurser. Her kombineres «portrettfoto» av mineralene med jobben de gjør for verdenssamfunnet.
Olivin, svovelkis og grafitt
– Å få grafitt, kalk, olivin, svovelkis og kobberkis inn i studio og få disse til å skinne var en fin og krevende oppgave. Det ble noen runder før alle var fornøyde, men resultatet er visualer som virkelig skiller seg ut, sier Hallstrøm.