Når Kamfest virkelig blir fest

Kunde
Trondheim kammermusikkfestival

Trondheim kammermusikkfestival fyller 30 i høst, og jubileet feires med et knallsterkt konsertprogram over åtte dager. Også i år står HK reklamebyrå bak festivalidentiteten. Denne gangen tok vi med oss Tank Design, og sammen lot vi oss inspirere av selve ordet Kamfest.

– Det slo oss ganske tidlig i prosessen: Du kan ikke skrive Kamfest uten fest, sier Arne Morten Rolseth, kreatør i HK reklamebyrå. – Det ligger noe åpent og inviterende i det ordet. Vi ønsket å lage en identitet som ikke bare reflekterer musikken, men også følelsen av forventning og oppdagelse som festivalen vekker år etter år.

– Det er en ære å få være med og forme uttrykket til en så viktig kulturinstitusjon i Norge, sier Thomas Juul, art director i HK reklamebyrå. – Kamfest er ikke én type opplevelse, det er mange. Du har konserter som er så intime at du nesten ikke våger å puste, og andre som er så energiske at det føles ut som om du er på rockekonsert.

Håndtegnet typografi
Sammen med designer Mattis Skjevling hos Tank Design Trondheim har teamet jobbet med typografi og håndtegnet uttrykk for å gi festivalen en identitet som både feirer det klassiske og det lekne.

– Vi ønsket å gjenspeile det temporære i musikken gjennom typografi som oppstår idet blekket treffer papiret. Det gir et umiddelbart og til tider improvisert uttrykk – åpent og levende, men med en tydelig intensjon, sier Skjevling.

Tre tiår med kammermagi
30 år er en milepæl – og for Kamfest betyr det tre tiår med sjangerlek, nyskaping og sterke øyeblikk. Festivalen har vokst fra å være en liten nisjefestival til å bli en av Europas mest spennende arenaer for kammermusikk. Det er denne utviklingen årets identitet ønsker å speile.

– Festivalen er en fest for alle følelsene, fra det mektige og gripende til det lekne og grenseløse. Det ønsker vi å få fram i løsningene, sier Juul.

En visuell invitasjon
Målet med festivalidentiteten er alltid å åpne dørene for flere, også for dem som kanskje ikke har et nært forhold til klassisk musikk fra før.

– Kamfest er for alle. Og derfor må den visuelle kommunikasjonen treffe bredt, uten å bli banal, sier Rolseth. – Vi tror mange blir overrasket når de først opplever festivalen – den har en varme og et mangfold som vi har prøvd å få fram i årets visuelle uttrykk.

Så hvis du trodde kammermusikk var stivt og høytidelig – tenk om igjen. Årets jubileumsutgave av Kamfest viser med all mulig tydelighet at fest kan komme i mange former.


Årets Trondheim Kammermusikkfestival arrangeres 21.-28. september i Trondheim sentrum. Du kan lese om programmet og artistene på kamfest.no