Egenprodusert typografi ble et av virkemidlene da vi kartla bruken av sosiale medier i en frisk og annerledes kommunal rapport. Vi kaller den Twitter New Roman.
Utfordringen
Kommunal rapport. Bare ordet er nok til å få selv den mest pliktoppfyllende byråkrat til å lukke øynene. Så vi foreslo at avsender kanskje burde overraske leseren. At rapporten burde være like leken og inviterende som temaet.
Løsningen
Virkemidlene var levende illustrasjon og infographics. Og en skrifttype verden ikke hadde sett før. Vi kaller den Twitter New Roman. Inspirert av Twitter og det sosiale kvidderet som preger vår nye kommunikasjons- og mediehverdag.
Resultat
Layout og formspråk fremhever innholdet i rapporten, og gjør den svært leservennlig, sier Mariken Prag, rådgiver i KS. KS er interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for alle norske kommuner og fylkeskommuner.
HKs faglige forståelse har vært høy og diskusjonene underveis gode, sier Prag om den utradisjonelle rapporten og fremhever samarbeidet med HK som en god prosess som har løftet det endelige produktet opp fra mengden.