Fra grønn til grå app

Kunde
AtB

I lang tid kunne AtBs kunder betale for reisen med både gammel og ny app. En uhensiktsmessig ordning som skulle løses med å avslutte den gamle appen, og derfor fikk HK reklamebyrå oppdraget med å motivere Trøndelag til å flytte fra den veletablerte Mobilletten til den nye grå appen.

Utfordringen

Som god og brukervennlig teknologi ved lanseringen i 2014 ble AtBs mobilapp Mobillett raskt et populært trøndersk hverdagsverktøy. Ti år senere har AtB samlet ny teknologi og mange flere tjenester i ny app, og HK reklamebyrå fikk jobben med å starte den trønderske folkevandringen fra grønn til grå app.

Løsningen

Flyttekampanjen ble delt i tre faser, hvor AtB gjennomførte en bred informasjonskampanje om den nye appens fordeler og utfasingen av den gamle appen. HK reklamebyrå utviklet en reklamekampanje hvor budskapet ble forenklet ned til visuell symbolikk – det grå består, det grønne forgår. I tredje fase utviklet HK en ny etappe hvor budskapet ble flyttet til å forenkle og kommunisere fordelene i grå app

Resultat

En av kampanjens målsettinger var en rask og betydelig økning av antall brukere som benytter ny app. Ved årsskiftet 2023/24 var bruken av grå app på ca 60 % av totale billettkjøp. Etter kampanjen var andelen på 82% og på god vei mot kampanjemålet på 90 %.

I tillegg har AtB ikke opplevd betydelige uønskede reaksjoner på appbyttet eller negative endringer i kundetilfredshet.


Bakgrunn
Som god og brukervennlig teknologi ved lanseringen i 2014 ble AtBs mobilapp Mobillett raskt et populært trøndersk hverdagsverktøy (ja vi hadde lanseringskampanjen...). Ti år senere har AtB samlet ny teknologi og mange flere tjenester i ny app, og dermed fikk vi jobben med å starte den trønderske folkevandringen fra grønn til grå app.

Å bytte bort en app som fortsatt virker helt fint er ikke øverst på folks prioriteringsliste.
Løsningen ble å gjøre det enkelt å forstå. Svært enkelt.

Nå er festen over for den grønne appen.
Bytt til grå og mye bedre app.


Flyttekampanjen ble delt i tre faser, hvor AtB gjennomførte en bred informasjonskampanje om den nye appens fordeler og utfasingen av den gamle appen. HK reklamebyrå utviklet en reklamekampanje hvor budskapet ble forenklet ned til visuell symbolikk – det grå består, det grønne forgår.  

I tredje fase utviklet HK en ny etappe hvor budskapet ble flyttet til å forenkle og kommunisere fordelene i grå app.

– Dette ble en litt krevende kampanje å utvikle, fordi her er helten grå. Og grå er jo vanligvis ikke en positiv referanse. Så her måtte vi bruke virkemidler som gjorde det ekstra tydelig at den grå løsningen er den gode løsningen, sier Thomas Juul, art director i HK reklamebyrå.

– Det handler jo egentlig ikke om appen. Men om å gjøre mobilitetstilbudet i Trøndelag så sømløst og attraktivt som mulig for folk flest. Den grå AtB-appen er nøkkelen til å synliggjøre alle disse tjenestene, sier Olga Marken, seksjonsleder digital tjenesteutvikling i AtB.

Den digitale delen av kampanjen ble planlagt og gjennomført i tett samarbeid med HK Link, med andre deler av kampanjemateriellet i print, utendørs flater og egne sosiale kanaler.

– En skikkelig artig kampanje å jobbe med, fordi den berører så mange. Vi er nesten en halv million trøndere som skal motiveres til å reise grønt, og derfor er god kommunikasjon om effektiv og brukervennlig  teknologi helt avgjørende, sier Arne Morten Rolseth,  tekstforfatter og kreatør i HK reklamebyrå.

En av kampanjens målsettinger var en rask og betydelig økning av antall brukere som benytter ny app. Ved årsskiftet 2023/24 var bruken av grå app på ca 60 % av totale billettkjøp. Etter kampanjen var andelen på 82% og på god vei mot kampanjemålet på 90 %.

I tillegg har AtB ikke opplevd betydelige uønskede reaksjoner på appbyttet eller negative endringer i kundetilfredshet.

Her kan du lese mer om kampanjen og byttet fra grønn til grå app:
https://a-polarismedia.vev.site/har-du-gronn-at-b-app-ma-du-bytte-til-gra

Takk til Terje Trobe for enda et godt samarbeid på foto og film.