Etter å ha samarbeidet med flere byråer over tid, har Bygger’n samlet hele reklamekontoen hos HK Reklamebyrå. Sammen skal vi jobbe tett med å posisjonere byggevarekjeden for framtiden, forsterke merkevaren og vinne nye markedsandeler.
Bygger'n er en nasjonal merkevare innen byggevarer med over 90 byggevarehus over hele landet. Som del av EA Smith-konsernet leverer de tjenester på tvers av byggevarer, trelast, tekniske tjenester til både hjemmesnekkere og proffer.
– HK har bistått Bygger'n med kommunikasjon og markedsføring i en årrekke. Når de på slutten av 2020 inviterte byråer inn til en byråkonkurranse, var vi all in. Dette var en kunde vi skulle beholde og jobbe videre med, sier Monica Bjøringsøy, prosjektleder hos HK reklamebyrå.
– Vi har en kundestrategi i HK om å jobbe med nasjonale merkevarer med utspring i Trondheim og Trøndelag. Bygger'n-kjeden med hovedkontor på Heimdal passer svært godt inn i denne strategien. Dette er en kunde som skal være hos HK, sier David Kollsete, konsulent i HK Reklamebyrå.
Dyp forståelse av selskapet
Som ledd i arbeidet med å skape landets beste byggevarekjede, har Bygger'n tatt aktive grep og styrket organisasjonen med mennesker, kompetanse og strategi.
– HK Reklamebyrå ble et naturlig valg for oss. Ikke fordi vi har jobbet sammen lenge, men fordi de oversatte styringsplattformen vår til en tydelig strategi med en kommunikasjonsplattform forankret i en dyp forståelse av selskapet og våre målgrupper, sier Øyvind Eidem, kjededirektør i Bygger'n Norge. – At de i tillegg besitter kompetanse på tvers av kommunikasjon, teknologi og markedsføring gjennom de ulike selskapene i HK Alliansen, ser vi som en viktig styrke i arbeidet med å bryte ned siloene på tvers av marked, innkjøp og salg.
– Nå tar vi sats og jobber mot felles mål – landets mest fornøyde kunder, topp 3 på merkevarekjennskap og bransjens beste e-handel. Vi er godt i gang med samarbeidet, ny visuell identitet for kjeden lanseres i april og arbeidet med kommunikasjon og markedsføring løper sin gang med utgangspunkt i årshjulet vårt, fortsetter Eidem.
De første store oppgavene HK tok tak i, var Julekampanjen 2020 og innhold og identitet for årets store interne løft i Bygger'n-kjeden – kjedekongressen og proffmessa i januar. På grunn av pandemien ble arrangementene gjennomført heldigitalt, en ny utfordring som Bygger'n tok på strak arm.
Hva slags bygger er du?
Julekampanjen mot privatmarkedet ble konseptløst i tett samarbeid med kunden og gjennomført som en helhetlig kampanje på tvers av offline og online.
– Litt av hensikten med å velge ett byrå var å samle de ulike kompetansene vi trenger for å lykkes med markedsarbeidet vårt og jobbe enda tettere fra idé til gjennomføring. Julekampanjen er et godt eksempel på hvordan dette har fungert i praksis, sier markedssjef Linnea Bovinder Ylitalo.
– Vi jobber med ulike retninger på ide, skisser på konsept og budskap før vi velger retning og jobber med gjennomføring og implementering på tvers av alle kanaler. Konseptet måtte fungere både på print og digitalt, noe julekampanjen ble et godt eksempel på, bekrefter Bovinder Ylitalo.
Spennende tanker i kommunikasjonsplattformen
– Julekampanjen ble første kreative uttak i det som skal bli en lang rekke med sterke salgs- og merkevarebudskap fra Bygger’n. I kommunikasjonsplattformen ligger det mange spennende tanker rundt hva en byggevarekjede er og hvilken rolle Bygger’n skal spille i den norske hverdagen framover. Vi er godt i gang og gleder oss til å sette ideene ut i livet, sier Arne Morten Rolseth, kreatør og konseptutvikler hos HK reklamebyrå.
I tillegg til tilrettelegging av kampanjen på analoge og digitale flater har HK reklamebyrå samarbeidet med HK Bits rundt utviklingen av løsningen bak Julekampanjen.